حقوق خانواده

طلاق

مدت مطالعه: 1 دقیقه 41 views

طلاق به پایان دادن قانونی و رسمی ازدواج بین دو نفر اشاره دارد. در طلاق، دادگاه یا مقام قضایی دیگری تصمیم می‌گیرد که ازدواج متوقف شده است و دیگر وظایف و مسئولیت‌هایی که ازدواج به همراه دارد، ازجمله نگهداری از فرزندان، تقسیم دارایی و مالیات، باید حل شود. ممکن است دلایل مختلفی برای طلاق وجود داشته باشد، از جمله عدم توافق در مسائل مالی، اختلافات اجتماعی یا فرهنگی، خیانت، عدم توافق در مسائل خانوادگی، و غیره.

‘طلاق’ در لغت به‌ معناي گشودن گره و رها كردن است و در فقه اسلامي طلاق، زايل كردن عقد ازدواج با لفظ مخصوص است. قانون مدني ايران نيز به تبعيت از فقه اسلامي، طلاق و جدايي زن و مرد را پذيرفته است.

از نظر حقوقي، انحلال نكاح دائم با شرايط و تشريفات خاص از جانب مرد يا نماينده او طلاق ناميده مي شود.

در فقه اسلامي و به تبع آن در قانون مدني ايران حق طلاق به مرد داده شده است، چون زنان ممكن است، تحت تأثير عواطف و احساسات اقدام به طلاق كنند.

بر اساس ماده 1133 اين قانون، حق طلاق از حقوق قانوني شوهر است، با وجود اين طلاق كاملا در انحصار مردان نيست و زنان نيز تحت شرايطي، مي توانند از دادگاه درخواست طلاق كنند؛ اين موارد شامل استنكاف شوهر از پرداخت نفقه و عدم امكان الزام وي به انفاق، ناتواني و عجز شوهر از پرداخت نفقه، غايب مفقودالاثر بودن شوهر و نيز در عسر و حرج بودن زوجه در صورت ادامه زندگي زناشويي مي باشد.

درج کامنت

اشتراک گذاری

طلاق

کپی کردن

CONTENTS